pisanki

Przygotowanie kl. I do Wielkanocy

Święta wielkanocne to szczególny czas, kiedy świętujemy zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, a
świat przyrody budzi się do życia po zimie.
Dzieci z kl. I w ciągu ostatnich dni nauki, skupiły swoją uwagę na zbliżających się świętach. Wprowadzenie do tej tematyki rozpoczęły od uzupełnienia diagramu o tematyce wielkanocnej. Potem wysłuchały wiersz D. Gellner „Wielkanocne kolory” i opowiadanie ks. J. Twardowskiego „Wielkanocny baranek”. Treść tych utworów skłoniła nas do zastanowienia się, co jest najważniejsze w czasie świąt, wyjaśnienia symboliki kolorów wielkanocnego stołu, jak też święconego koszyczka. Zgodnie z wypowiedziami dzieci, do koszyczka najczęściej wkładamy:
– chleb-podstawowy pokarm, który dla chrześcijan jest najważniejszym symbolem,
przedstawiającym ciało Chrystusa- pomyślność i dobrobyt
– Baranek (w wierze rzymsko-katolickiej)–symbol zmartwychwstałego Chrystusa,
– jajka–rodzące się życie,
– chrzan–siła,
– wędlina–płodność i dostatek,
– ser (masło)–porozumienie z przyrodą,
– sól–oczyszczenie domostwa od złego oraz istota prawdy,
– babka–wszechstronne umiejętności.
Następnie poznały wyjaśnienie znaczenia nazw jajek wielkanocnych: pisanka, kraszanka, drapanka, oklejanka oraz różne sposoby ich barwienia. Natomiast w ramach zajęć ruchowych miały zrobić porządki w swoim pokoju/obejściu.
Na drugi dzień, po wcześniejszym przeprowadzeniu rozmów ze starszymi, pierwszaczki opowiadały o zwyczajach wielkanocnych, a także o tradycyjnych świątecznych potrawach. Dzieci dowiedziały się, że w tym czasie ludzie więcej się modlili, przestrzegali postu, pomagali ubogim, przygotowywali się do świąt duchowo i praktycznie (sprzątając dom, podwórze, wykonując ozdoby świąteczne).
Wreszcie przyszedł upragniony czas na zdobienie mazakami, wcześniej ugotowanych jaj. Większość młodych artystów poddała się swojej fantazji, a niektórzy starali się naśladować podlaskie wzory. Mimo, że zajęcia odbywały się przez platformę Microsoft Teams, dzieci odbyły je z dużą przyjemnością.